Zwycięzcy konkursu Science Hub UŁ z WNoW

W maju 2023 opublikowane zostały wyniki drugiej edycji Konkursu Science Hub UŁ. Przyszedł zatem czas na bliższe zaprezentowanie zwycięzców obu edycji. Powstałe zespoły do 31.05.2024 będą realizować swoje projekty, rozwiązując problem zgłoszony przez otoczenie.

Wydział Nauk o Wychowaniu reprezentują w zestawieniu cztery projekty. Tak wyniki konkursu Science Hub UŁ w kontekście projektów z WNoW komentuje dr Marcin Muszynski, Ambasador Science Hub UŁ na tym Wydziale:

“Na Wydziale Nauk o Wychowaniu od wielu lat prowadzona jest ożywiona współpraca z otoczeniem. Zarówno pracownicy naukowi, w ramach swoich obowiązków, jak i studenci odbywający praktyki w różnych placówkach edukacyjnych, a także przy okazji pisania prac dyplomowych silnie uwypuklają w swoich dysertacjach wątki praktyczne. Na Wydziale z wielkim entuzjazmem powitano projekt Science Hub, który wzmocnił te zespoły, które do tej pory nawiązywały współpracę z otoczeniem. Tych zaś którzy do tej pory nie podejmowali takiej współpracy, ujrzeli nowe korzyści w przekładaniu własnych wysiłków badawczych na praktykę i nawiązywaniem współpracy z szeroko rozumianym otoczeniem. W ramach konkursu Science Hub, na Wydziale Nauk o Wychowaniu zgłoszone zostały cztery projekty swoją tematyką wpisujące się we wsparcie, pomoc, a także aktywizację edukacyjną.”

Zakwalifikowane projekty z Wydziału Nauk o Wychowaniu: 

  1. Małe rewitalizacje podwórek  

  • Osoba sprawująca opiekę: dr Anita Gulczyńska, Katedra Pedagogiki Społecznej i Resocjalizacji 

  • Osoby studiujące: Aleksandra Prokopczyk, Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, Oliwia Milaszewska, Pedagogika (Pedagogika społeczna w zakresie pracy opiekuńczej i socjalno-wychowawczej 

  • Partner: Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich OPUS  

  • Projekt: Adresatem projektu są dzieci i młodzież z łódzkich sąsiedztw obszarów zdegradowanych (SOZ), przeznaczonych do rewitalizacji. Badania wskazują na niski poziom partycypacji mieszkańców takich miejsc w rewitalizacji. Ujawniają tegoż jawne i ukryte przesłanki (np. gentryfikacja) oraz konsekwencje (pogłębienie stygmy terytorialnej, reprodukcja społeczna posłusznych odbiorców, nie współtwórców zmian w mieście). Młodzi mieszkańcy SOZ doświadczają szczególnej marginalizacji w tym procesie. Są wykluczani z prawa do udziału w zgromadzeniach społeczności (Fitzpatrick i in. 2000), a ich klasa społeczna (eufemistycznie określana pojęciem „niskich osiągnięć edukacyjnych”) oraz nadawana wszystkim młodocianym pozycja „osób w procesie stawania się”, ułatwiają ich definiowanie jako niezdolnych do decydowania (Phillips 2004). Z punktu widzenia pedagogiki istotne jest zniesienie podziałów wartościujące obywateli na „lepszych” i „gorszych” i upełnomocnienie młodych mieszkańców SOZ w procesach współtworzenia miasta, by zapobiegać społecznej reprodukcji i wychowywać do aktywnego obywatelstwa. Cele projektu:  

  •  upełnomocnienie dzieci i młodzieży z SOZ w rewitalizacji;  
  • udoskonalenie modelu stworzonego przez pracowników UŁ podczas wdrożenia w nowych sąsiedztwach  

  • nawiązanie współpracy z partnerem o silnej pozycji wśród podmiotów uczestniczących w rewitalizacji społecznej w Łodzi

  1. Rodzicu poznaj swoje prawa 

  • Osoba sprawująca opiekę: dr Izabela Kamińska-Jatczak, Katedra Pedagogiki Społecznej i Resocjalizacji 

  • Osoby studiujące: Sandra Chojnacka, Mateusz Dymowski, Aneta Grober, Jagoda Kazimierska, Pedagogika 

  • Partner: Centrum Administracyjne Pieczy Zastępczej w Łodzi  

  • Projekt: Celem projektu zatytułowanego „Rodzicu poznaj swoje prawa” jest wsparcie informacyjne dla rodziców z ograniczoną, zawieszoną, odebraną władzą rodzicielską i praktyków pracujących z takimi osobami (asystenci rodziny, pracownicy socjalni). Projektowane działania wpisują się w założenia podejścia opartego na prawach (rights-based approach) obecnego w praktyce pracy socjalnej, które dąży do upełnomocniania osób poprzez poszanowanie ich praw i przekazywanie wiedzy na ich temat.

  1. Aktywizacja seniorów w Klubie Absolwentów i Sympatyków Samorządowego Uniwersytetu Trzeciego Wieku 

  • Osoba sprawująca opiekę: dr Wojciech Świtalski, Katedra Andragogiki i Gerontologii Społecznej 

  • Osoba studiująca: Weronika Grzegorczyk, Pedagogika 

  • Partner: Miejska Strefa Kultury w Łodzi 

  • Projekt: Projekt ma na celu wieloaspektową diagnozę działalności Absolwentów i Sympatyków Samorządowego Uniwersytetu. III wieku ze szczególnym uwzględnieniem oczekiwanych i realizowanych metod aktywizacji seniorów będących uczestnikami Klubu. W projekcie zostaną wykorzystane metoda monografii pedagogicznej oraz technika badania dokumentów. Niewykluczone wykorzystanie innych technik, takich jak obserwacja, analiza treści czy ankieta. Spodziewanym rezultatem jest rozpoznanie działań sprzyjających aktywności oraz hamujących aktywność seniorów w ramach działalności Klubu Absolwentów Samorządowego Uniwersytetu III Wieku oraz sporządzenie dokumentacji uwzględniających promocję dobrych praktyk oraz kompensację w obszarach wymagających poprawy, zmiany. 

  1. Znajdź siłę w mediacji. Cykl warsztatów praktycznego zastosowania podejść mediacyjnych. 

  • Osoba sprawująca opiekę: dr Monika Wojtczak, Katedra Pedagogiki Społecznej i Resocjalizacji 

  • Osoba studiująca: Natalia Dziąg, Pedagogika resocjalizacyjna 

  • Partner: Dom Samotnej Matki im. Stanisławy Leszczyńskiej w Łodzi  

  • Projekt: Mieszkanki Domu Samotnej Matki bez wątpienia znajdują się w sytuacji kryzysowej, doświadczają odrzucenia przez rodziny, partnerów czy szersze środowisko społeczne. Często to ofiary długotrwałej przemocy fizycznej i psychicznej, wymagające wsparcia w wielu obszarach codziennego życia. Podjęcie próby przezwyciężenia sytuacji trudnej w której się znalazły wymaga od nich wielokierunkowych działań polegających między innymi na pracy z samą sobą ale również na budowaniu relacji społecznych z innymi. Ich doświadczenia pokazują, że napotykają w tym obszarze na liczne niepowodzenia wynikające z niewystarczających umiejętności komunikacyjnych. Przykładem takich sytuacji mogą być kontakty z pracodawcami, przedstawicielami instytucji pomocowych czy urzędów gdzie oceniane są jako roszczeniowe, agresywne i niekompetentne. Powyższe informacje uzyskane od kobiet, matek zamieszkujących Dom Samotnej Matki a także pracowników stały się podstawą do zaprojektowania niniejszych działań.  Celem projektu jest poznanie przez podopieczne Domu Samotnej Matki elementów podejść mediacyjnych i nabycie umiejętności korzystania z nich w budowaniu relacji społecznych